[19] Η κατασκευή της αποβάθρας και του τελωνείου στη Σκάλα

Η αποβάθρα της Λάρνακας, το τελωνείο και το Διοικητήριο, ήταν από τα πρώτα έργα υποδομής που κατασκευάστηκαν από τους Άγγλους. Τα έργα ξεκίνησαν το 1881, τρία μόλις χρόνια από την κατάληψη της Κύπρου. Σε πρώτη φάση κατασκευάστηκε το πρώτο μισό μέρος της αποβάθρας εκεί που σχηματίζεται ένα Τ και βρίσκεται σήμερα το οίκημα ΝΑΥΤΙΛΟΣ των ναυτοπροσκόπων [όπως φαίνεται στη δεύτερη γκραβούρα]. Τα εγκαίνια έγιναν στις 8/11/1882 από τον Ύπατο Aρμοστή Σερ Robert Biddulph. Ο Ύπατος Αρμοστής με τη συνοδεία του περπάτησαν στην άκρη της σιδερένιας αποβάθρας, πίσω απ’ τη μπάντα του συντάγματος του West Kent και της τιμητικής φρουράς της στρατιωτικής αστυνομίας. Εκ μέρους των Ελλήνων εκφώνησε σύντομο λόγο ο τοπικός πρόκριτος της πόλης, δήμαρχος Ζήνων Δ. Πιερίδης, που εξήρε τη σημασία του λιμανιού της Λάρνακας, ευχόμενος η νέα αποβάθρα να αυξήσει τη λιμενική κίνηση και το εμπόριο. Με το ίδιο πνεύμα μίλησε και ο Καδής [ευχές που δεν έπιασαν, αφού λίγα χρόνια μετά η Αγγλία επέλεξε την Αμμόχωστο ως το κύριο λιμάνι της Κύπρου].

Ακολούθως ο Άγγλος κυβερνήτης δεξιώθηκε γύρω στα εκατό άτομα, εξέχοντα πρόσωπα της Λάρνακας, Τούρκους και Χριστιανούς. Η δεξίωση έγινε σε μια από τις αποθήκες του νέου τελωνείου.

Το άλλο μισό της αποβάθρας κατασκευάστηκε την πρώτη δεκαετία του 20ού αιώνα, για να πάρει τη μορφή που έχει σήμερα.

Στην πρώτη γκραβούρα βλέπουμε την τελετή των εγκαινίων της αποβάθρας, με τους επισήμους να στέκονται στην άκρη και παρατεταγμένους έφιππους και πεζούς στρατιώτες. Πίσω από τη μπάντα ένα ετερόκλητο πλήθος Ελλήνων και Τούρκων επισήμων, συμμετέχει στην τελετή. Αριστερά, πίσω από το φράκτη, ο λαός της Λάρνακας παρακολουθεί το ιστορικό γεγονός. Σε στολισμένη αψίδα αναγράφεται η επιγραφή: GOD SAVE THE QUEEN.

Στη δεύτερη γκραβούρα, η αποβάθρα που τελειώνει σε Τ, έτσι όπως φαίνεται από τη θάλασσα. Ένας γερανός έχει ήδη εγκατασταθεί στην άκρη της αποβάθρας για την εξυπηρέτηση της εμπορικής κίνησης που τότε γινόταν με τις μαούνες. Δεξιά είναι οι αποθήκες του νέου τελωνείου και τα νεόκτιστα κυβερνητικά κτήρια, η σημερινή Επαρχιακή Διοίκηση, το Κονάκι, όπως λεγόταν τότε το διοικητήριο.

Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε, πως η θάλασσα τότε βρισκόταν πολύ πιο έξω και πως τα κύματα σε περίπτωση θαλασσοταραχής έφθαναν και κτυπούσαν με δύναμη στους τοιχούς των υποστατικών του παραλιακού μετώπου.

Πηγή: Σταύρου Γ. Λαζαρίδη, Μια ιστορική αναδρομή μέσα από γκραβούρες εποχής, 1878-1900, σσ.120-122, 1987.

Advertisements
This entry was posted in Αγγλοκρατία, Παραλιακό Μέτωπο. Bookmark the permalink.

One Response to [19] Η κατασκευή της αποβάθρας και του τελωνείου στη Σκάλα

  1. Ο/Η Άνθη Σιδερά Χατζηματθαίου λέει:

    ευτυχώς που υπάρχουν αυτά τα τοκουμέντα για να τα βλέπουν μερικοί μερικοί που λένε ότι η Λάρνακα είναι ένα χωριουδάκι. Όλοι οι μεγάλοι Έμποροι και αριστοκρατία εγκάταστάθηκε εδώ. Πάντως εγώ δεν την αλλάζω με τίποτα. Μπράβω Εύρο και Σωκράτη που μας πάτε πίσω στην ωραία Λάρνακα για να μην ξεχνούμε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s