[38] Οι εξώθυρες της Λάρνακας

Νο 2.Λέσχη-Γκαμηλόπορτα

Νο 2.Λέσχη-Γκαμηλόπορτα

Νο2, οδός Μητροπόλεως

Νο2, οδός Μητροπόλεως

Ο πολιτισμός αιώνων και η ανάδειξη της Λάρνακας ως της πιο κοσμοπολίτικης πόλης επί Τουρκοκρατίας, λόγω της παρουσίας εδώ των προξενείων, μας άφησε κληρονομιά μια γκάμα πολιτιστικών στοιχείων που μας επηρεάζουν συναισθηματικά αλλά και πρακτικά.

Στοιχείο πολιτισμού τα λιγά παλιά κτήρια που απέμειναν, διατηρημένα ή μη, όπως και τα επί μέρους στοιχεία, που χωρίς να το θέλεις σταματάς και τα παρατηρείς. Μιλώ για τις εξώθυρες των παλιών σπιτιών, τις πόρτες, που όταν μας επιτρέπουν και θέλουμε, μας οδηγούν στον εσωτερικό κόσμο του παρελθόντος, σε σάλες και υπνοδωμάτια όπου πιθανόν να διαδραματίστηκαν μέσα σ’ αυτά ιστορικά γεγονότα και σίγουρα, καθημερινές πράξεις  ανθρώπων που έζησαν και άφησαν τα ίχνη τους.

Νο 3, οδός Στασίνου

Νο 3, οδός Στασίνου

Νο 4, οδός Νικοδήμου Μυλωνά

Νο 4, οδός Νικοδήμου Μυλωνά

Ταξινομώντας τις παλιές πόρτες της Λάρνακας, έχουμε τις ορθογώνιες [Φωτ.4] και τις ορθογώνιες με τοξοειδή απόληξη στη κορυφή της πόρτας με το γυάλινο φεγγίτη και το κιγκλίδωμα για λόγους ασφαλείας [Φωτ.3] Υπάρχουν και οι πόρτες με τριγωνικό αέτωμα. Επίσης λόγω του μεγάλου όγκου των δίφυλλων και μονόφυλλων θυρών υπάρχει και ο τύπος  της μικρότερης πόρτας πάνω στην κυρίως πόρτα π.χ. όπως στη Λέσχη Λάρνακας [φωτ.1] ή στο μεσαιωνικό κάστρο. Στην πόρτα της Λέσχης, χαρακτηριστικά είναι τα μεγάλα μεταλλικά καρφιά, οι κορυφές των οποίων αποτελούν ωραίο διακοσμητικό στοιχείο της πόρτα. Η πόρτα στη Λέσχη No 2.Λάρνακας είναι γνωστή στη γλώσσα της τοπικής παράδοσης, ως «Γκαμηλόπορτα», από την εποχή που το κτήριο λειτουργούσε ως χάνι για τους ταξιδιώτες και τα καραβάνια τους από γκαμήλες.

Νο 6, αρχοντικό Ευθυμιάδη, οδός Νικόλαου Λανίτη-1869

Νο 5, αρχοντικό Ευθυμιάδη, οδός Νικόλαου Λανίτη-1869

Νο 6, πρώην Οθωμανική Τράπεζα

Νο 6, πρώην Οθωμανική Τράπεζα

Ο φεγγίτης εκτός από το μεταλλικό προστατευτικό – διακοσμητικό κιγκλίδωμα, μπορεί να είναι κάποια απλή ή πιο σύνθετη ξύλινη κατασκευή με γυαλί ή vitro. Και στις δύο περιπτώσεις το φως διαχέεται ανεμπόδιστα εντός του σπιτιού. Ο γυάλινος φεγγίτης έχει εκτοπίσει σε μεγάλο βαθμό τους λίθινους σκαλιστούς φεγγίτες [αρσέρες], στα παλιά σπίτια της Λάρνακας. Επίσης, λωρίδες vitro τοποθετούνται μεταξύ πόρτας και παραστατού. Το κάτω μέρος της πόρτας διακοσμείται με ξύλινους απλούς ή σκαλιστούς συμπαγείς νταμπλάδες [φωτ.2].

Οι πόρτες, όπου και να βρίσκονται σε απλά σπίτια ή σε αρχοντικά, με ημερομηνίες ή χωρίς στους φεγγίτες τους [φωτ.5], μας προκαλούν να θυμηθούμε τις μεγάλες στιγμές της πόλης μας και γιατί όχι, μας προσκαλούν να μιμηθούμε και να «κλέψουμε» από την αισθητική τους, ώστε τα σημερινά σπίτια να καταστούν λιγότερο άχαρα. Ερεθίσματα αισθητικής που οι καλοί αρχιτέκτονες και αρχιτεκτονίσσες τα υιοθετούν χωρίς δυσκολία.

Advertisements
This entry was posted in Στοιχεία αρχιτεκτονικής παράδοσης. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s