[77] Κάρολος και Λεοπόλδος Γκλάζνερ, οι πρωτοπόροι της φωτογραφίας

Ο Κάρολος και ο Λεοπόλδος Γκλάζνερ, οι πρωτοπόροι της φωτογραφικής τέχνης

Ο Κάρολος Γκλάζνερ γεννήθηκε στην Ουγγαρία το 1856. Σπούδασε στο Βερολίνο εντομολογία και ορνιθολογία. Εργάστηκε στο πτηνολογικό μουσείο του Βερολίνου. Έφθασε με την οικογένειά του στην Κύπρο το 1882, ως απεσταλμένος του μουσείου με σκοπό να φωτογραφίσει πτηνά και έντομα της Κύπρου. Εγκαταστάθηκε στη Λεμεσό απ’ όπου έστελνε σε διάφορα μουσεία της Ευρώπης, ταριχευμένα, σπάνια δείγματα της πανίδας της Κύπρου. Στην περιοχή του Τροόδους ανακάλυψε ένα άγνωστο είδος πουλιού, που πήρε το όνομά του [Garrulus Glandarius Glaszneri].

Παράλληλα με την ενασχόλησή του με την πτηνολογία, άνοιξε στη Λεμεσό επαγγελματικό φωτογραφείο. Ο ανταγωνισμός του όμως με τον Φώσκολο, τον άλλο μεγάλο φωτογράφο της εποχής, τον ανάγκασε να φύγει και να εγκατασταθεί το 1897 μόνιμα στη Λάρνακα.

Ο γιος του Κάρολου, Λεοπόλδος, γεννήθηκε στην Ουγγαρία το 1877. Ήταν αυτοδίδακτος μουσικός και φωτογράφος. Ενώ ζούσε στη Λεμεσό και ήταν υπεύθυνος της δημοτικής φιλαρμονικής, κλήθηκε από το Δήμο Λάρνακας το 1904 και ανέλαβε τη φιλαρμονική του Δήμου της πόλης. Για το λόγο αυτό εγκαταστάθηκε μόνιμα στη Λάρνακα. Νυμφεύτηκε την Αννέτα Ρικκομπόνο, η οποία καταγόταν από το Παλέρμο της Σικελίας.

Ο Λεοπόλδος Γκλάζνερ μετέφερε στην Κύπρο τη τεχνολογία της φωτογραφίας, της τότε εποχής. Από τη φωτογραφική μηχανή του με το τριπόδι, δεν ξέφυγε σχεδόν τίποτε από την καθημερινή ζωή των Κύπριων, ενώ απαθανάτισε το νησί απ’ άκρη σ’ άκρη. Χιλιάδες φωτογραφίες αρραβώνων, γάμων, οικογενειών, ομάδων, παρεών, γιορτών, σημαντικών και λιγότερο σημαντικών γεγονότων, τραβήχθηκαν από τη μαγική φωτογραφική μηχανή του  Γκλάζνερ. Το στούντιο του στη Λάρνακα έγινε το φωτογραφικό κέντρο της Κύπρου, με τις περίφημες «οκταήμερες» φωτογραφίες του. Ποτέ δεν χρησιμοποιούσε ηλεκτρικούς λαμπτήρες ή προβολείς. Δούλευε με το φως της μέρας, με φόντο κουρτίνες και γυάλινες επιφάνειες. Χρωστούμε ευγνωμοσύνη στον Γκλάζνερ γιατί μέσα από τις φωτογραφίες του, γνωρίζουμε πως ήταν η Λάρνακα και ολόκληρη η Κύπρος από τις αρχές του 20ού αιώνα Πολλοί νεώτεροι ομότεχνοί του έμαθαν από αυτόν τη φωτογραφική τέχνη, ιδιαίτερα τη τεχνική του ρετούς και του επιχρωματισμού της φωτογραφίας.

Εκτός από τη φωτογραφία, ο ΛεοπόλδοςΓκλάζνερ είχε και καλλιτεχνικές αναζητήσεις. Πέραν της δημοτικής φιλαρμονικής, μαζί με άλλους φιλόμουσους της Λάρνακας ίδρυσαν το συλλόγο Ορφέα. Μιλούσε επτά γλώσσες και έγραφε τις πέντε.

Μια κλασσική φωτογραφία του Λ. Γκλάζνερ των φοινικούδων της δεκαετίας του 1930. 

Πέθανε το 1965 στη Λάρνακα, που τόσο αγάπησε και τόσο λεπτομερειακά απαθανάτισε. Χάρις σ΄αυτόν μπορούσε σήμερα να περιγράφουμε νοερά πράγματα από τη ζωή, τον χρόνο και τον τόπο, αφού παρέμειναν τελεσίδικα αποτυπωμένα στις πολύτιμες φωτογραφίες, του κλασικού πλέον φωτογράφου Λεοπόλδου Γκλάζνερ.

Πηγές: 1. Κωστής Κωστέας, απο το Βιβλίο, Λάρνακα 2000 το τέλος ενός αιώνα, σσ.452-455, έκδοση Δήμου Λάρνακας, 2002. 2. Αριστείδης Λ. Κουδουνάρης, Βιογραφικόν Λεξικόν Κυπρίων 1800-1920, σσ.101-102, Λευκωσία 2010.

Advertisements
This entry was posted in Βιογραφικά, Τέχνη. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s