[94] Το ναυάγιο «Ζηνοβία» στα νερά της Λάρνακας

Το πλοίο Ζηνοβία που βυθίστηκε τον Ιούνιο του 1980.

Το ναυάγιο του πλοίου «Ζηνοβία» δύο περίπου ναυτικά μίλια από την ακτή Μακένζυ, θεωρείται λόγω του μεγάλου βάθους στο οποίο βρίσκεται, σαν ένα από τα πέντε καλύτερα ναυάγια παγκοσμίως. Το σουηδικής προέλευσης και κατασκευής πλοίο, βυθίστηκε στις 7 Ιουνίου 1980 κατά τη διάρκεια του παρθενικού ταξιδιού του στην Ανατολική Μεσόγειο.

Το Ζηνοβία έχει μετατρέψει το βυθό σε υφαλώδη.

Το πλοίο κατασκευάστηκε το 1979 από σουηδική εταιρεία στο Μάλμο της Σουηδίας. Είχε 173 μέτρα μήκος, 23 πλάτος και 13 ύψος. Τεχνολογικά ήταν εφοδιασμένο με τα καλύτερα συστήματα πλοήγησης. Το πλοίο ξεκίνησε το ταξίδι του στις 4 Μαΐου 1980 από το Mάλμο της Σουηδίας με τελικό προορισμό λιμάνι της Συρίας. Μετέφερε στ’ αμπάρια του 108 φορτηγά αυτοκίνητα και εμπορεύματα διαφόρων ειδών. Το πλοίο είχε 140 επιβάτες [πλήρωμα, οδηγούς και τεχνικούς των μεταφερομένων αυτοκινήτων].

Το εσωτερικό του κουφαριού

Στις 22 Μαΐου το καράβι μπήκε στην Μεσόγειο και έκανε τον πρώτο του σταθμό στο λιμάνι του Ηρακλείου Κρήτης. Αφού έμεινε εκεί για δύο μέρες αναχώρησε για τον Πειραιά. Στα μέσα της διαδρομής, το πλοίο άρχισε να παρουσιάζει τα πρώτα προβλήματα. Συγκεκριμένα, οι αντλίες που ρύθμιζαν το σύστημα αντιστάθμισης είχαν βάλει περισσότερο νερό απ’ όσο έπρεπε σε ορισμένες δεξαμενές, με αποτέλεσμα να προκύψει προβλήμα στην ισορροπία του πλοίου.  Ωστόσο μπόρεσε να δέσει στο λιμάνι του Πειραιά, όπου κατάφεραν μετά από 4 μέρες, να αντλήσουν το επιπλέον νερό. Μετά τις διορθωτικές κινήσεις στο σύστημα άντλησης νερού, το πλοίο ξεκίνησε για τον τελικό του προορισμό.

Η σκάλα του πλοίου

Στις 3 Ιουνίου και ενώ βρισκόταν στην περιοχή Ζυγίου, διαπιστώθηκε ξανά πρόβλημα αφού ο υπολογιστής ελέγχου άντλησης δεν λειτουργούσε, με αποτέλεσμα οι πλαϊνές δεξαμενές να βάζουν νερό ανεξέλεγκτα. Το πλοίο ρυμουλκήθηκε στο αγκυροβόλιο Λάρνακας, 2 ναυτικά μίλια από την ακτή [περιοχή Ψαρολίμανου]. Στο μεταξύ το πλήρωμα είχε μεταφερθεί στη ξηρά από άλλο πλοίο που έσπευσε για βοήθεια. Το «Ζηνοβία» είχε αρχίσει πλέον να παρουσιάζει μια κλίση 40 μοιρών δεξιά. Στις 7 Ιουνίου 1980 και ώρα 2.30 το πρωΐ, το πλοίο βυθίστηκε μέσα σε δέκα λεπτά σε βάθος 42 μέτρων κάτω από την επιφάνεια της θαλάσσας. Μαζί του βυθίστηκαν και εμπορεύματα αξίας πέραν των 200 εκατομμυρίων λιρών. Ανάμεσά τους, αυτοκίνητα, φορτηγά, συστήματα κλιματισμού, παιχνίδια και φαγώσιμα. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ένα από τα containers περιείχε ένα εκατομμύριο αυγά, πολλά από τα οποία διατηρούνται ακόμα στο βυθό της θάλασσας. Σήμερα το «Ζηνοβία» έχει μετατραπεί σε ένα υπέροχο τεχνητό ύφαλο ο οποίος φιλοξενεί χιλιάδες είδη ψαριών. Για τους δύτες θεωρείτε ένας υποβρύχιος παράδεισος λόγω των ζεστών νερών της Κύπρου και της πλούσιας ζωής γύρω από το ναυάγιο. Χιλίες άνθρωποι -δύτες και τουρίστες επιφανείας- επισκέπτονται το ναυάγιο κάθε χρόνο για να δουν από κοντά ένα από τα καλύτερα διατηρημένα ναυάγια του κόσμου. Στα 17 μέτρα, οι δύτες βρίσκονται ήδη στην κορυφή του ναυαγίου.

Ένα μέρος από το σκαρί του πλοίου100.000 άνθρωποι [δύτες και τουρίστες που θαυμάζουν το ναυάγιο από ειδικά σκάφη επιφανείας

Το βυθισμένο πλοίο προκάλεσε τότε μικρής έκτασης ρύπανση στις ακτές της Λάρνακας. Τα καύσιμα, γύρω στους 300 τόνους και τις άλλες χημικές ουσίες που βρίσκονταν εγκλωβισμένες στα ντεπόζιτα του πλοίου, άντλησε το 1996 το Τμήμα Αλιείας.

Πληροφορίες:Πολύβιος Σάββα.

Advertisements
This entry was posted in Περιβάλλον. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s