[140] Ένα κομμάτι από την εμπορική ιστορία της Λάρνακας

Φωτ 1:Η φωτογραφία με υπογραφή Γκλάζνερ είναι της δεκαετίας του '20. Στο βάθος ο γερανός, ενώ φαίνονται οι ράγες όπου κινούνται τα εμπορικά καμιόνια

Περπατώντας στην αποβάθρα της Λάρνακας, μπορεί κάποιος να δει στην αριστερή πλευρά του τσιμεντένιου μώλου, ένα σιδερένιο γερανό σε πλήρη αχρηστία. Ανατρέχοντας σε παλιές φωτογραφίες της αποβάθρας [φωτ 1] των αρχών του περασμένου αιώνα, τον εντοπίσαμε σ΄αυτές, να βρίσκεται  στην ίδια ακριβώς θέση που τον βλέπουμε και σήμερα. Πρόκειται για ένα γερανό αγγλικής κατασκευής, που εγκατέστησαν οι Βρετανοί στο μώλο την πρώτη δεκαετία του 20ού αιώνα για την διευκόλυνση της εμπορικής κίνησης.

Η αποβάθρα της Λάρνακας κατασκευάστηκε από την αποικιακή κυβέρνηση σε δύο φάσεις. Το πρώτο μισό κομμάτι εγκαινιάστηκε το 1882, ενώ το δεύτερο μισό μαζί με τον τσιμεντένιο μώλο και τους δύο φάρους κατασκευάστηκε την πρώτη δεκαετία του 20ού αιώνα [1900-1910].

Φωτ 2: Πολλά έχουν αλλάξει από την προηγούμενη φωτογραφία του '20. Ο γερανός σαν ακοίμητος φρουρός παραμένει στη θέση του

Ο σιδερένιος αυτός γερανός που βρίσκεται ενσωματωμένος στο πλάτωμα του μώλου είναι περιστροφικός, βοηθούσε δηλαδή με περιστροφικές κινήσεις γύρω από τον άξονά του τις εκφορτώσεις των εμπορευμάτων από μαούνες και αργότερα από βενζινάκατους [οι εισαγωγές υπερτερούσαν των εξαγωγών]. Οι άλλοι γερανοί που δούλευαν στο ξύλινο μέρος της αποβάθρας [φωτ.1-3], ήταν και αυτοί περιστροφικοί στερεωμένοι πάνω σε μεταλλικές πλατφόρμες. Τα εμποροδεμάτια, τα φόρτωναν σε κάρα και αργότερα σε τροχοφόρα καμιόνια, τα οποία κινούμενα πάνω σε ράγες, μετέφεραν το εμπόρευμα στις αποθήκες του παρακείμενου τελωνείου.

Φωτ 3: Δύο άλλοι γερανοί κινούμενοι πάνω σε μεταλλική πλατφόρμα

Απ’ όλους τους γερανούς που δούλεψαν στην αποβάθρα της Λάρνακας μόνο ο γερανός του μώλου έχει διασωθεί. Πρόκειται για ένα μοναδικό κομμάτι της εμπορικής ιστορίας της πόλης. Παλιά δέσποζε μαζί με τους άλλους γερανούς στον περιβάλλοντα χώρο. Σήμερα, το σιδερένιο θηρίο χάνεται μέσα στο δάσος των κονταρίων των ιστιοφόρων που ναυλοχούν στη Μαρίνα [φωτ 4]. Με την κατασκευή του λιμανιού και της Μαρίνας στις αρχές της δεκαετίας του ’70, οι εργασίες στη αποβάθρα σταμάτησαν.

Φωτ 4:Ένα γερό σκαρί ιστορίας ανάμεσα σε ιστούς και τα σχοινιά των ιστιοφόρων. Μόνιμα στερεωμένος στο πλάτωμα του μώλου

Η σχετικά καλή κατάσταση του γερανού παρά τα 100 περίπου χρόνια που κουβαλά, αποτελεί  ένδειξη καλής και ανθεκτικής κατασκευής. Καλό λοιπόν θα ήταν οι αρμόδιοι φορείς να φρόντιζαν για τη συντήρησή του. Εξ’ όσων γνωρίζω, ο εμπορικός γερανός της Λάρνακας του τύπου αυτού είναι ο μοναδικός που σώζεται σε ολόκληρη την Κύπρο.

Advertisements
This entry was posted in Αγγλοκρατία, Μνημεία, Παραλιακό Μέτωπο. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s