[141] Ο ρόλος της ναυσιπλοΐας στην ιστορικότητα του κόλπου της Λάρνακας

Ο κόλπος της Λάρνακας μεταξύ των ακρωτηρίων Κιτίου και Πύλας, ήταν διαχρονικά ένα καλό αγκυροβόλιο. Οι λόγοι είναι οι εξής: 1. Η έλλειψη βραχωδών περιοχών [ξέρες] μέσα στη θάλασσα, 2. Η αμμώδης και ομαλή παραλία στο μεγαλύτερο μέρος του κόλπου, 3. Η ευρύτητά του και 4. Οι ευνοϊκοί άνεμοι που πνέουν στην περιοχή και καθιστούν την πλεύση των ιστιοφόρων εύκολη και σχετικά ασφαλή.

Τα αγγλικά ιστιοφόρα στο αγκυροβόλιο της Λάρνακας. Η γκραβούρα δημοσιεύτηκε τον Αύγουστο του 1878 στα Εικονογραφημένα Νέα του Λονδίνου

Ήταν για τους πιο πάνω λόγους, που δύο στόλοι ιστιοφόρων κατάπλευσαν και αγκυροβόλησαν στον κόλπο της Λάρνακας και παρέμειναν για πολλές μέρες: ο οθωμανικός στις 2 Ιουλίου του 1570 και ο βρετανικός στόλος στις 8 Ιουλίου του 1878. Για τους ναυτικούς, ο κατάπλους και η επιλογή του χρόνου έχουν τη σημασία τους. Το καλοκαίρι πνέουν στην περιοχή του κόλπου νότιοι άνεμοι [Ν], μετρίας έντασης και μικρού κυματισμού, ενώ τον χειμώνα μετατρέπονται σε βόρειους και βορειοανατολικούς [Β και ΒΑ].

Ο κατάπλους και των δύο στόλων έγινε την ίδια εποχή, με τον ίδιο τρόπο, με μια διαφορά: ο τουρκικός στόλος έριξε άγκυρα στην τοποθεσία που τότε ήταν γνωστή ως Αλυκές, στη σημερινή περιοχή που περιλαμβάνει τη Λεωφόρο Πιαλέ Πασά και την παραλία Μακένζυ, ενώ ο μεγάλος όγκος του βρετανικού στόλου, αγκυροβόλησε απέναντι από το σημερινό παραλιακό μέτωπο των Φοινικούδων.

Με κόκκινο χρώμα [1] ο κατάπλους και ο απόπλους κατά την καλοκαιρινή περίοδο. Με μαύρο χρώμα [2] οι αντίστοιχες κίνησεις των καραβιών τον χειμώνα, [3] περιοχή παραλιακού μετώπου (κατάπλους αγγλικού στόλου), [4] περιοχή Πιαλέ Πασά (κατάπλους τουρκικού στόλου).

Τα ιστιοφόρα της βρετανικής μοίρας Channel Squadron που βρίσκονταν στην Κρήτη, πήραν εντολή στις αρχές Ιουλίου του 1878 να κατευθυνθούν προς την Κύπρο. Παραπλέοντας τις ακτές της Πάφου και της Λεμεσού έφτασαν στο ακρωτήρι του Κιτίου. Απ’ εδώ με πρίμα νότιους ανέμους αγκυροβόλησαν στο λιμάνι της Λάρνακας. Ο απόπλους γινόταν πάντα με κατεύθυνση και πορεία προς το ακρωτήρι της Πύλας [περιοχή Ξυλοφάγου] με νότιους πλάγιους ανέμους.

Το χειμώνα τα βρετανικά ιστιοφόρα ακολουθούσαν ακριβώς αντίθετες πορείες. Έμπαιναν στο λιμάνι από το ακρωτήρι της Πύλας με πλάγιους βόρειους και βορειοανατολικούς ανέμους και απέπλεαν με κατεύθυνση το ακρωτήρι του Κιτίου με πρίμα βόρειους και βορειοανατολικούς ανέμους.

Τίποτα στο ιστορικό γίγνεσθαι δεν γίνεται τυχαία [ακόμα και αυτό που αποκαλούμε «τυχαίο»]. Έτσι, και οι νόμοι της ναυσιπλοΐας έπαιξαν το δικό τους ρόλο στη διαμόρφωση της ιστορίας, επιλέγοντας τον κόλπο της Λάρνακας για τον κατάπλου δύο στόλων, του τουρκικού και του βρετανικού, η άφιξη των οποίων σημάδεψε ανεξίτηλα την τύχη της Κύπρου.

Πηγή: Οι πληροφορίες προέρχονται από τον Γραμματέα της ΠΟΝΑΘΑ [Παγκύπριος Όμιλος Ναυσιπλοΐας Ανοιχτής Θάλασσας] κ. Ανδρέα Ζαντή.

Advertisements
This entry was posted in Αγγλοκρατία, Παραλιακό Μέτωπο. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s