[180] Η Σκάλα στα μέσα της δεκαετίας του ’60

Υπάρχουν φωτογραφίες που μπορούμε εύκολα να τις χρονολογήσουμε από κάποια στοιχεία-κλειδιά που περιέχουν. Χωρίς τα στοιχεία αυτά, πολλές φορές η χρονολόγηση είναι δύσκολη.

Μια τέτοια φωτογραφία είναι και αυτή που δημοσιεύεται. Πρόκειται για ένα μεγάλο κομμάτι της Σκάλας με τις Φοινικούδες στο βάθος και το Δημοτικό Σχολείο Κωνσταντίνου Καλογερά με τον κήπο του στη δεξιά κάτω γωνία της φωτογραφίας.

Τα στοιχεία που οριοθετούν τον χρόνο λήψης της φωτογραφίας, είναι πρώτον, η πολυκατοικία ΚΙΤΙΟΝ στο κέντρο περίπου της φωτογραφίας. Ήταν η πρώτη πολυκατοικία που χτίστηκε στη Σκάλα. Ξεκίνησε αρχές ’62 και αποπερατώθηκε το 1964. Το δεύτερο στοιχείο, είναι η απουσία της πολυκατοικίας SUN HALL που ξεκίνησε να χτίζεται το 1970. Από τις δύο αυτές παρατηρήσεις, μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε ότι η φωτογραφία λήφθηκε μεταξύ 1964 και 1969-70.

Άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία που αποτυπώνονται, είναι οι οδοί Ερμού και Κωνσταντίνου Καλογερά, μεταξύ των οποίων υπάρχουν δύο κενοί χώροι, εκ των οποίων ο ένας χρησίμευε ως χώρος στάθμευσης. Αριστερά, τα ψηλά δέντρα είναι οι αροκάριες του Μουσείου Πιερίδη.

Ένα συμπέρασμα που βγαίνει βλέποντας τη φωτογραφία, είναι ότι μέχρι το 1970, στο κομμάτι αυτό της Σκάλας δεν παρατηρείται έντονη οικοδομική δραστηριότητα. Τα περισσότερα σπίτια παραμένουν ακόμα μονοκατοικίες ή διώροφα με κεραμιδένιες στέγες.

Παρατηρώντας με επιμέλεια τη φωτογραφία, μπορούμε να εντοπίσουμε γνώριμα σπίτια και γωνιές. Για παράδειγμα, τη στροφή δεξιά που οδηγεί από την Κωνσταντίνου Καλογερά προς την Ερμού [το σημείο πίσω από το δεύτερο κυπαρίσι] και τη συμβολή της Ερμού με την οδό Γαλιλαίου. Μετά την οδό Γαλιλαίου, εντοπίσαμε κατά μήκος της Ερμού στην αριστερά της πλευρά κατά σειρά, τα διώροφα σπίτια γνωστών Λαρνακέων, του λογοτέχνη Φοίβου Σταυρίδη, του δικηγόρου Δημήτρη Θεοχάρους και του Ονώριου Χατζηιωάννου όπου σήμερα υψώνεται το ξενοδοχείο «Ελεονώρα» στην πλατεία της Ερμού.

Η φωτογραφία υπολογίζεται ότι λήφθηκε από την πολυκατοικία Δ.Ι.Π.Α. Γνωρίζουμε όμως το δράστη. Είναι ο Κωστάκης Φυσεντζίδης, που νεαρός τότε, απαθανάτιζε μετά μανίας τοπία και γωνιές της πόλης, χωρίς να γνωρίζει βέβαια ότι με την «αρπακτική» φωτογραφική του, έγραφε ιστορία.

Advertisements
This entry was posted in Πολεοδομικά. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s